czwartek, 9 maja 2019

Fotel PRL - ni to lisek ni to śnieżnik

jak odnowić fotel B-7727
renowacja fotela z PRL podobnego do liska
I ponownie postanowiłam uszczęśliwić swoja rodzinę pochodnymi mojej pasji renowatorskiej. Bratanica została obdarowana dwoma fotelami rodem z PRL lub jak ładniej zwał: meblami z okresu midcentury.
Nie wiem co to za typ fotela. Podobny do popularnego "liska" ale nim nie jest: siedzisko jest niżej osadzone i oparcie szersze i nie zwęża sie charakterystycznie ku górze.
Edit:
 Dzięki wszystkowiedzącym członkom grupy na FB "Perły z odzysku" dowiedziałam sie że jest to fotel typ B-7727.

Przed renowacja fotele wyglądały tak:                          A po tak:

jak odnowic fotel z PRL typ B-7727
fotele przed odnawianiem
fotel z PRL B-7727
fotel po renowacji

W wersji po zaprezentowano pojedyńczy fotel ponieważ najpierw zrobiłam jeden i wydałam beneficjentce :) a dopiero potem drugi.

 Najpierw rozbiórka : 2 śruby przy oparciu i cztery pod spodem siedziska:


Następnie rozbiórka tapicerki:

rozbieranie tapicerki
stelaż siedziska ze starymi pasami
Wymiana uszkodzonych pasów:

wymiana zniszczonych pasów i naciagnięcie tych co sie jeszcze nadaja
Przyklejenie gąbki:

Owinięcie owatą:


Wycięcie tapicerki od razu na 2 fotele. Ponieważ miałam kawałek materiału o dłuści 1,4 m (szerość taka sama ) to mocno gimnastykowałam sie przy obmiarach foteli i materiału aby starczyło na oba fotele. Na szczęście tkanina była taka , że można było dowolnie układać na fotelu. Został tylko mały skraweczek materiału - po prawej stronie na zdjęciu:


W miejscu gdzie łączy się siedzisko z oparciem wycięłam otwory:


Materiał ponaciągałam i przymocowałam zszywkami tapicerskimi z tyłu fotela


Na zgięciu oparcia z siedziskiem ułożyłam materiał i przymocowałam zszywkami. Mozna potem zszyć dla umocnienia na połączeniu ściegiem krytym.



Na rogach siedziska i oparcia ścinam róg materiału żeby nie przeszkadzał i zakładam (układam) naciągając. Także można potem zszyć dla umocnienia na połączeniu ściegiem krytym.



I na koniec dykta maskująca na tył siedziska:


Przymocowanie szpileczkami mateiału i szycie ściegiem krytym:

szycie z tyłu oparcia igłą ściegiem krytym
Na koniec materiał maskujący na spód siedziska (jak zwykle w tym celu recyklinguję stare ciuchy -tu podkoszulek):



I fotel gotowy:

odnowiony fotel z epoki PRL
Nie wiem dlaczego ale moje koty bardzo lubią testować wszystkie nowe zrobione przeze mnie krzesła i fotele. Starczy że sie na chwile odwróce zawsze wybierają nowy fotel. Rodzinnie obstawiamy zaciąganie się klejem tapicerskim :) 

jak odnowić fotel z PRL
fotel liskopoddobny  po renowacji


13 komentarzy:

  1. Stylowo to wykonałeś! Wreszcie piękny tron dla kocurka :) Jesteś dobry ludzkim sługą :P

    OdpowiedzUsuń
  2. Czy drewniane elementy szlifowalaś papierem ścierny czy zastosowałaś jakiś środek do rozpuszczenia lakieru? :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Najpierw opalarką a potem papierem ściernym. Chemi staram sie nie stosować.

      Usuń
  3. jaki % elastyczności pasów zastosowałaś na siedzisku?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Szczerze nie wiem. Kupiłam w sklepie tapicerskim i nawet nie wiedziałam że jest cos takiego jak % elastyczności pasów :)

      Usuń
  4. ewidentnie zarówno pies jak i kot aprobują tę przemianę fotela ;) jakie materiały polecasz na tapicerki, czym się kierować przy wyborze? jestem początkująca i na razie wiem tylko jak prać tapicerkę starego fotela i jak zdjąć starą z fotela :)

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moje koty zawsze wybierają świeżo zrobione fotele. Podejrzewam że ciągnie je do wąchania kleju tapicerskiego :), materiały kupuje internetowo w hurtowni z materiałami obiciowych. Często są fajne materiały wyprzedażowe. Lepiej jak tkanina nie jest sztywna wtedy ładniej się układa przy naciąganiu.

      Usuń
  5. Prostota i piękno, czyli fotel z PRL :-)

    OdpowiedzUsuń
  6. Świetny fotel! Aż żałuję, że moja babcia wyrzuciła takie fotele. Naprawdę świetnie się prezentują.

    OdpowiedzUsuń
  7. Dzień dobry, czego użyła Pani do zabezpieczenia drewna że pozostał taki ładny kolor? Pozdrawiam serdecznie, pięknie Pani to wyszło!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Moim ulubionym lakierem jest bezbarwny lakier półmat Altax schnie 20 min. ładnie zabezpiecza i nie przebarwia drewna

      Usuń