poniedziałek, 4 stycznia 2021

fotel lirka przeróbka na a la uszak

 

jak odnowić fotel lirka
Fotel lirka po odnowieniu - przerobieniu

Było:                                                                               Jest:

stary fotel lirka przed przeróbką
jak przemienić fotel lirka w uszaka
fotel lirka po transformacji na fotel a la uszak

Najpierw odkręciłam stare charakterystyczne dla lirki nogi (przednie) tylnie sa w ramie konstrukcyjnej fotela i nie da ich sie wymienic na toczone nózki.



Po wykręceniu stosownych otworów i umocnieniu drewna do którego przykręciłam nózki (dodatkowe śruby do boku i po podłożeniu małych kawałków drewna rónież śruby na wprost aby przymocować mocniej te trójkatne wstawki do głównej ramy fotela. Dla dodatkowego wzocnienia nóżki posmarowałam też przed przykreceniem klejem do drewna.


Nastęnie rozbiórka tapicerki. Najpierw trzeba ostrożnie żeby nie połamac oczepić te lakierowane listwy z przodu. Sa one na bolce - czasami wzmocnione klejem. Fotel ewidentnie był robiony w latach 80-tych XX w. w czasie tak zwanej gospodarki niedoborów bo gąbki było mało a i ta co była była sztukowana z resztek, natomiast boczne części oparcia były wypchane wszystkimi resztkami jakie znależli w fabryce: resztki materiałów, gąbki, fizeliny itp. Na środkowej części oparcia były spręzyny , które usunęłam aby fotel zamiast puchatego bałwanka miał bardziej uszakowy kształt. 

W miejsce sprężyn dałam pasy aby przyczepić do nich gąbkę:


Następnie do siedzisko przymocowałam 1 cm gąbkę. (Taką cienka bo zostawiłam matę kokosową, która była w dobrym stanie). Otuliłam owatą i przyszedł czas na materiał. 

Przy rozbiórce fotela zauwałyłam , że porządny materiał tapicerski był tylko w miejcach widocznych. Tam gdzie wzrok nie sięgał tzn między ramą a bokami (które są zakryte ) do naciągania były doszyte resztki innych materiałów. Ponieważ nie wiedziałam czy wystarczy mi materiały postanowiłam zainspirować się tapicerami z czasów niedoboru. Wykroiłam materiał na siedzisko w części widocznej a na boki doszyłam do naciągania inny materiał (widać na poniższych zdjęciach)





Następnie oparcie. Najpierw boki. 4 cm gąbka na górę i następnie  na całośc 2 cm (przyklejone na klej).
Na to owata (pięknie wyrównuje nierówności). 


I materiał. Przybijam od spodu zszywkami tapicerskimi. Jak widać rogi do naciągnięcia zostawiam na sam koniec.


Nastepnie gąbka i materiał na środek. Znowu przybijamy od tyłu zszywkami. Boki środka naciągamy i przybijamy do desek które są "uszami" na bokach



I owijamy gąbka oparcie. Znowu, żeby nie uzyskać efektu bałwanka z reklamy Michelina, inaczej niz w oryginale zastosowłam gąbke 1 cm,

 
I na to materiał. Znowu oszczędnościowo materiał właściwy tylko w części widocznej . do naciągania tam gdzie nie widać doszyłam inny materiał. Widać na ujeciu z boku.


Fotel gotowy do obijania z boku. Tu kak widac juz cała góra oparcia równo naciągnięta:


Najpierw naciągam materiał ze starych dżinsów jako zabezpieczenie i otulenie otworu w ramie oparcia. Nastepnie stosownie wykrojony prostokąt przybijam zszywkami od spodu "rączki" oparcia. Jako wzmocnienia użyłam resztek starego skórzanego paska ale mozna też karton lub dyktę.



Po odwróceniu materiału wygląda tak:
 
Teraz tylko przybic z boku i od spodu i mozna wziąć sie za plecy.

Ponieważ w oryginale nie było z tyłu dykty mocującej to powtórzyłam jak było. Dla wzmocnienia dodałam jescze pod spodem w druga strone mocowany materiał ze starych dżinsów (też żeby sie gąbka na oparciu nie odszktałcała). 


Do wycinania materiału na tył najlepiej położyć fotel tak jak na ponizszej fotce. Wtedy ładnie się ułoży i możemy uciąc bez posiadanej formy.



Upinamy zszywkami i zszywamy ściegiem tapicerskim krytym.


I już prawie końcówka kawałek materiału na dół  przodu jako osłona


W pierwozorze jak we wszystkich lirkach listwy na przód są w drewnie lakierowanym. Ja postanowiłam okleic je  materiałem:

Przymocowanie listew:
I gotowe:

Jeszcze materiał pod spód. Jak zwykle stary zużyty podkoszulek. (Recykling i dobrze sie naciąga)


W celu całkowitego komfortu postanowiłam dorobic podnóżek. Korpus po obraniu ze zwykłej starej  wyrzuconej na gabaryty pufy.


Doczepione nóżki i doszyty worek do środka aby zasłonić brzydka płytę i śruby od nóżek

Naokoło owinęłam materiałem, który przybiłam od góry i od spodu i zszyłam na jednym boku.


Pokrywa : przyklejenie gąbki owinięcie owatą i materiałem:


Przymocowanie zawiasów i gotowe:

jak przemienić fotel lirka w uszaka

Był to prezent pod choinke dla mojego brata. Tutaj pod choinka w jego pięknym domu:

Do prezentu dodana została poduszka równiez odnowiony i odreataurowany recyklingowy prezent. Kiedyś makatka na ramach teraz po upraniu i pewnej renowacji z naszytym z tyłu tym samym materiałem tapicerskim co fotel i podnóżek dodatek do fotela.

jak przemienić fotel lirka
lirka przerobiona na uszaka


jak odmienić fotel lirka w uszaka
fotel lirka po odnowieniu
jak odmienić fotel lirka
fotel lirka po przerobieniu



jak odnowić fotel uszak
odnowiony fotel lirka z podnózkiem
jak przemienić fotel lirka w uszaka
fotel lirka po restauracji

Nie jest to docelowe miejsce fotela . Będzie stał w sypialni gdzie jedna ze ścian zdobi tapeta w maki właśnie.

3 komentarze:

  1. Kawał dobrej roboty, dużo pracy ale finalnie wygląda to naprawdę dobrze.

    OdpowiedzUsuń
  2. nie wiedziałam że można samodzielnie robić takie cuda, zawsze marzyłam o uszakach <3 jak wygląda wybór i pranie tapicerek na taki fotel (lepiej tylko odkurzać czy można ekstrakcyjne)? czy ta koszulka na spodzie za szybko się nie zniszczy np. właśnie podczas czyszczenia?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Koszulka na spodzie się nie zniszczy, a pranie i czyszczenie tak jak innych tapicerowanych mebli wtedy gdy tego wymagają :)

      Usuń