poniedziałek, 2 lipca 2018

Stary fotel z PRL śnieżnik - odnawianie dla przyjaciółki

odnawianie starego fotela
fotel z PRL  śnieżnik po odnowieniu
Mój małżonek twierdzi, że niedługo zabraknie mi znajomych do obdarowywania wzgardzonymi przez poprzednich właścicieli, odnowionymi przeze mnie klasykami meblowymi z PRL. Na szczęście nie jest to jeszcze ten moment i na razie mam prezentowy "rynek zbytu" dla owoców mojej meblowej pasji. Ostatni projekt to urodzinowy prezent dla przyjaciółki. Powinny być 2 fotele: pomarańczowy i niebieski ale na urodziny zdążyłam tylko z pomarańczowym. Odnawianymi fotelami są podobne do foteli tzw. "lisków" fotele "śnieżnik). Podstawowa różnica to nogi płaskie w przeciwieństwie do okrągłych u "lisków".

Przed renowacją:                                                             Po odnawianiu:

tapicerowanie starego fotela
fotel śnieżnik przed renowacją
odnawianie starego fotela krok po kroku
fotel śnieżnik po odnowieniu



Najpierw rozkręcenie. Oczyszczane najpierw z najgorszego lakieru opalarką, potem szlifowanie papierem ściernym: 40, 80, 120  i z powrotem sklejenie stelaża:

odnawianie stelaża fotela
klejenie stelaża
Po klejeniu malawanie. Wybrany kolor przez beneficjentke to była akacja.

malowanie drewnianych elementów
malowanie stelaża

Zdarcie starej tapicerki i czyszczenie:

oczyszczenie siedziska ze starej tapicerki
przybicie nowych pasów

przyklejenie gąbki i owinięcie owatą
wycięcie tapicerki
w miejscach ram stelaża wycięcie
 otworów przed naciąganiem materiału
naciąganie i przymocowywanie
 materiału do ramy
naciąganie i przymocowywanie
 materiału do ramy

dokładne zaginanie materiału na rogach fotela przed przymocowaniem zszywkami

tapicerowanie fotela z PRL
tak wygląda fotel z tyłu po naciągnięciu tapicerki. 
Na tył siedziska przybijamy deskę osłaniającą plecy i szpilkami przymocowujemy materiał na plecy:

odnawianie fotela z PRL
naciągnięcie materiału na plecy siedziska
Następnie przyszywamy materiał na plecy igłą tapicerską. Wbrew pozorom nie jest to trudne tylko trochę żmudne. Ja to robie przed telewizorem oglądając np. ulubione seriale :)

jak tapicerować fotel
przyszywanie tapicerki do tylnej części oparcia
Po skręceniu ze stelażem Fotel prezentowałsię tak:

jak odnowić fotel z PRL śnieżnik
fotel śnieżnik z PRL po odnowieniu
odnawianie fotela z PRL śnieżnik
odnawianie fotela śnieżnik 


15 komentarzy:

  1. Witam. Piękna robota. Pytanko mam. Jakiej grubości pianki użyłaś i jaka twardość. Czy zastanawiałaś się żeby zrobić ciut grubszą piankę ??

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Gąbka na siedzisko to 5cm T35 a na ramę też 5cm ale T25. Takiej wysokości pianka wydaje mi się wystarczająca. I tak chyba jest w orryginale :)

      Usuń
  2. Witam,
    Ile potrzeba tej pianki? czy po metrze wystarczy?

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Niestety jak sie kupuje pianke to sie kupuje cały arkusz. Chyba że w jakiejś hurtowni wytna . Arkuch chyba ma 200 cm na 120 cm . I to wystarczy a nawet jeszcze zostanie

      Usuń
  3. Ten komentarz został usunięty przez autora.

    OdpowiedzUsuń
  4. Czy gąbki siedziska i oparcia mają kąty proste czy są to bardziej trapezy? :D Zmierzyłam właśnie swój fotel i wychodzi mi, że siedzisko to trapez gdzie "tylny" bok ma 47cm, przedni 49,5 a boki 45,5, natomiast oparcie ma na dole 49cm, na górze 48, a po bokach 47,5. Czy to możliwe? Czy po prostu z powodu zużycia tak się wydaje? Bardzo dziękuję za pomoc - to będzie moje pierwsze podejście do renowacji. Fotel kupiłam w grudniu i od tej pory boję się go ruszyć!

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Jak najbardziej trapezy. Tak żeby pasowały na stelaż. Najpierw na siedzisko a następnie na oparcie. Gąbka z oparcia zachodzi na gąbke na siedzisku. To znaczy "siedzi" na nim.

      Usuń
  5. Witam, bardzo proszę o informację czym Pani malowała fotele. Czy była to lakiero-bejca? Chciałabym uzyskać kolor dębu.

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Bejca a potem bezbarwny matowy szybkoschnący lakier. Kiedyś uzywałam lakierobejc ale ładniej sie wybarwia bejcą a potem bezbarwny lakier. Thak tutaj zastosowałam

      Usuń
  6. Jaka to dokladnie bejca i lakier. Poproszę o nazwę produktów ��

    OdpowiedzUsuń
  7. Bejca nie pamiętam ale kupiona w Leroy w plastikowym pudełku a lakier najbardziej mi odpowiada Altax mat bezbarwny szybkoschnący

    OdpowiedzUsuń
  8. Takie meble nabierają nowego życia.
    Są indywidualne.
    Sama jestem w posiadaniu takich sprzętów
    znalezionych na śmietniku

    OdpowiedzUsuń
  9. Zdobyłam w zeszłym roku dwa takie fotele. I czekają do dzisiaj.Nie mam pojęcia gdzie kupić potrzebne materiały, będzie to mój pierwszy raz Proszę polecić mi co będzie potrzebne

    OdpowiedzUsuń
    Odpowiedzi
    1. Proszę sprawdzić gdzie w najbliższej okolicy jest hurtownia materialow tapicerskich. Chociaż ja ostatnio kupuje w necie. Jest dużo taniej a czasami można trafić na wyjątkowe okazje tzw. końcówek materiałów.

      Usuń