środa, 20 lutego 2019

Lampa ze stolikiem - Centrum Zarządzania Światem


odnawianie lampy z gazetnikiem
lampa ze stolikiem po odnowieniu
Kiedyś odnawiałam lampę stojąca ze stolikiem dla siostry w prezencie. Można zobaczyć tutaj  Lampa ze stolikiem lata 60-te. Mój młodszy braciszek zażyczył sobie podobnej ale dla niego obok romantyzmy siądnięcia z dobrą książką w kręgu ciepłego światła lampy mebel miał ten spełniac jeszcze jedną funkcję. Miał się stać Centrum Zarządzania Światem. Ale o tym później :) . Trochę trwało zanim "upolowałam" tak modną teraz lampę z PRL-owskiej przeszłości. Ale w końcu się udało. i mogłam przystąpic do kolejnej renowacji.



Przed odnowieniem:                                                             Po odnowieniu
jak odnowić lampę ze stolikiem z PRLodnawianie lampy z gazetnikiem

Najpierw całość po oszlifowaniu drobnym  papierem ściernym i przetarciu denaturem pomalowałam matową czarną farba w spray'u. Ponieważ stolik planowałam okleić okleiną to pomalowałam go tylko od spodu i po obrzeżach. Poniżej mój garażowy warsztat pracy (oleandry zimujące w garażu jako tło).

Najpierw po malowaniu zrobiłam blat.

Blat przed malowaniem wyglądał tak:

blat lampy przed renowacją
Lampę rozkręciłam (jedna śruba pod spodem stolika) i po odcięciu starej wtyczki oddzieliłam kij od lampy i nogi od stolika. Po pomalowaniu brzegów czarnym sprayem wyglądało to tak:

na stolik postanowiłam nakleić okleinę drewnopodobną. Najpierw przymierzyłam sie do oklejenia równiez boków ale nie wyglądało to ładnie wobec czego potem wycięłam mniejszy kawałek okleiny i zostawiłam ok 1.cm czarnej pomalowanej sprayem płyty bez okleiny:


Naklejanie jest proste starczy robić to powoli i jednocześnie wugłdać aby sunąc wszystkie pęcherzyki powietrza. Powierzchnia musi być czysta bez żadnych pyłków bo inczej zostaje ślad.

blat z naklejoną okleiną
oklejony stolik lampy 
I tu właśnie dochodzimy do opcji "Zarządzania Światem: :) . Pod stolikiem przyczepiony został rozgałęziacz z wyłącznikiem  (listwa zasilająca) i wejściami USB do ładowania telefonu na przykład. Kabel do lampki został też podłączny do rozgałęziacza. Listwa zasilająca przyczepiona jest do stolika na rzepy montażowe do dostania w każdym sklepie do majsterkowania tak że w zależności , która stroną do kontaktu stoi lampa mozna ja przekładać.
Siedząc pod taka lampą można ładować kompa, tablet telefon i inne współczesne urządzenia bez których "nie sposób" się dziś obejść. :) 


Całą elektrykę przy lampie zrobił mój syn : wymienił wtyczkę, założył wyłącznik na kablu - 
wcześniej zapalało sie przy żarówce. Syn to zlutował i zabezpieczył. I przymocował listwe zasilającą.

Abażur tez pochodzi z odzysku ze starej lampy. Najpierw zdjęłam stary zniszczony materiał. Potem wybrałam nowy. W tym wypadku zastosowałam starą spódnicę - wzór etniczny.

Najpierw przymierzyłam. Szerokość taka jak dół abażura aby dobrze sie naciągało i długośc jak na wysokość abażura.

przymiarka materiału do stelaża abażura
przymiarka materiału do stelaża abażura

ścięłam bok, zszyłam na maszynie. Od góry uszyłam tunel do wciągnięcia gumki i całość pieknie uprasowałam.

Następnie wciągnęłam gumkę u góry. Upięłam szpilkami na dole stelaża i przyszyłam pasująca nitką. Żeby było wygodniej szyłam wygiętą igła tapicerską.


Zostało tylko równo rozłożyć materiał u góry i przymocować, przyszyć starannie to stelaża abażuru.



I abażur gotowy.
odnowiony abażur do lampy
Ponieważ zostało mi jeszcze trochę materiału zrobiłam dodatki do lampy:

Pojemnik
 z pudełka, na różne drobne przedmioty, żeby sie nie rozsypywały po stoliku.
Pudełko okleiłam poprostu materiałem




i poduszkę do fotela pod lampę
Tutaj lampa w wystroju mojego domu:
odnawianie lampy ze stolikiem
odnowiona lampa ze stolikiem
odnawianie starej lampy
odnowiona lampa ze stolikiem


A tu juz u mojego brata. Dostał ją w prezencie na urodziny.

odnawianie lampy ze stolikiem
odnowiona lampa ze stolikiem w nowoczesnym wnętrzu

stara lampa ze stolikiem
lampa z gazetnikiem po odnowieniu
jak odnowić lampę z gazetnikiem
odnowiona lampa z PRL


1 komentarz: